אחד האימונים שהפכו פופולאריים במיוחד בשנים האחרונות, הם אימוני פילאטיס, כאשר כיום ניתן לבחור בין פילאטיס רצפה, פילאטיס מכשירים, ואפילו פילאטיס בהריון! אימון פילאטיס הוא אימון שהחל את דרכו בשנות ה- 20 של המאה ה- 21, כאשר האימון שהומצא על ידי גוז'ף פילאטיס נועד במקור לסייע לחיילים להחלים מפציעות קרב. האימון אשר עובד בעיקר על בניית עצמות, חיזוק הגוף גמישות ועבודה על גוף זקוף וארוך – הפך אהוב במיוחד בקרב גברים, נשים, ילדים ואף קשישים. תרגילי התעמלות לקשישים למשל הנעשים בזמן אימון פילאטיס – מסייעים מאד כתרגילים לבניית עצם, לחיזוק הגוף והם כאלה ששומרים על גוף גמיש, כאשר תרגילי פילאטיס לנשים וגברים עובדים על חיטוב הגוף, הגמשתו, הארכת השלד, ויציבה נכונה.

לנשים בהריון הפך הפילאטיס לאימון מושלם וזאת משום שהוא אינו כולל זעזועים לגוף, תוך שהוא מסייע מאד לנשים בזמן ההיריון, החל מתרגילים שעובדים ומחזקים את הסוגרים, מכינים ללידה, שומרים על גוף מעוצב, ואף עוזרים לעובר לחוש טוב יותר בזמן שהייתו והתפתחותו ברחם.

אז מה צריך לדעת על אימון פילאטיס?

לפני שאנו מתחילים באימון פילאטיס חשוב לדעת כי פילאטיס הינו אימון שמתבצע בקבוצות קטנות והוא אימון שמחולק בדרך כלל לפי פילטיס למתחילים, למתקדמים ופילטיס מכשירים. פילאטיס מכשירים למשל הוא אימון אשר עובד בעיקר על התנגדות: מה שמסייע מאד בחיטוב ועיצוב הגוף, תוך עבודה על גמישות הגוף ויציבה נכונה. פילטיס רצפה המתבצע ללא מכשירים, גם הוא עובד על גמישות הגוף שעיקר האימון מלווה במתיחות, תרגילי התנגדות והפעלת כלל שרירי הגוף.

אז מהם היתרונות המרכזיים של אימון פילאטיס מלבד חיטוב הגוף והגמשתו?

בניית עצם – אימון פילאטיס נחשב להתעמלות בונה עצם וזאת משום שבזמן האימון מתבצעים תרגילים המסייעים להפחית את התנוונות העצמות, התנוונות הגידים, השרירים ורצועות הגוף. בזמן האימון מפעילים כמעט את כל שרירי גוף, תוך חיזוק שרירי הידיים והרגליים.

אימון מעולה לקשישים – מלבד נשים, גברים וילדים: אימון פילטיס הוא מעולה כתרגילי התעמלות לקשישים בעיקר משום שהוא משמש כהתעמלות בונה עצם, מונע את התדלדלות העצמות והוא כזה שעובד על שליטה של הסוגרים שבגוף.

אימון משותף להורים ולילדים – אימון פילטיס הינו אימון מעולה להורים וילדים, שאותו ניתן לתרגל גם בבית.

עבודה על יציבה וזקיפות הגוף – באמצעות האימון אשר עובד גם על נשימה נכונה, יכולים המתאמנים לתרגל פילאטיס בכל שעה ביום גם מחוץ לשעות האימון, תוך עבודה על שליטה בסוגרים, נשימות נכונות, יציבה נכונה, כאשר תרגילי פילאטיס ניתן לבצע אפילו בזמן ההליכה, בעמידה בתור בסופר ובכל מקום.

אז מה כוללים תרגילי פילאטיס?

לפני שניתן כמה דוגמאות לתרגילים לבניית עצם, חשוב לדעת כי אחת הסיבות שפילאטיס כה פופולרי היא היכולת של האימונים להאט הריסת תאי בגוף ולעצור התנוונות שרירים ובריחת סידן מהעצמות. אימוני פילאטיס על בסיס קבוע מסייעים גם להגמיש ולחטב את הגוף, אך הם בעיקר כאלה שמונעים הריסה של תאים והתנוונות עצמות.

תרגילי רול אפ

לתרגיל זה יש לרכוש גומיית אימון או שניתן להשתמש בחגורה ואפילו במגבת. כדי להתחיל יש לשבת על מזרן פילאטיס עם ברכיים כפופות. את הידיים יש להניח מעל הקרסוליים ולכופף מעט את חוליות הגב. כעת בנשימה עמוקה יש להתגלגל מטה עד לשכיבה מלאה, לשלוח זרועות קדימה ולעלות בחזרה עם הראש והצוואר חוליה אחר חוליה עד לזווית של 45 מעלות. חזרו על הרול אפ כ- 5 עד 10 חזרות.

תרגיל לחיזוק השכמות

עמדו בעמידה יציבה בפיסוק קל בין הרגליים. קחו נשימה והצמידו את הבטן לגב תוך יישור הידיים לצדדים. כעת כאשר הכתפיים מושכות מטה, החלו בסיבוב הידיים במקביל מטה ומעלה, תוך רוטציה של הידיים (פעם כף יד ימין מעלה ופעם כף יד שמאל מטה) חזרו על התרגיל כ- 10 חזרות.

סקווט עם רגל אחת

תרגיל זה מתבצע בעיקר כדי לשפר את היציבה. התרגיל בו בזמן גם מסייע לחיטוב הגוף. עמדו על רגל אחת, שהרגל השנייה מוכפפת קדימה ולמעלה ב 90 מעלות. הכניסו את הבטן פנימה, קחו נשימה ובנשיפה כופפו את הרגל הישרה מטה. חזרו על התרגיל כ 10 חזרות לכל רגל תוך שאתם מתמקדים בנקודה אחת בחלל כדי לשמור על שיווי המשקל.

 

מעבר לתרגילים אלו, קיימים תרגילים נוספים המשלבים ציוד פילאטיס נוסף, כמו טבעות פילאטיס, כדור פיזיו, כדור אובר-בול ועוד.